Hotelové lodě

Hotelové lodě využívají evropskou síť vodních cest k zajištění relativně specifické služby v cestovním ruchu. V České republice provozuje tento druh dopravy pouze jediná společnost, která je součástí švýcarského rodinného podniku Thurgau Travel. Tato společnost má více než třicetipětiletou tradici a jako cestovní kancelář zajišťuje plavby na kabinových lodích po celém světě.

Hotelová loď Florentina

V ČR provozuje hotelovou loď Florentina, která byla postavena v Německu v roce 1980 a od svého počátku sloužila nejprve na Labi a později byla nasazena několika plavebními společnostmi na Rýně i Dunaji. Po krachu holandského provozovatele ji z konkurzu koupila nejdynamičtější plavební česká společnost Evropská vodní doprava, která zajistila přepravu lodi do Prahy a její rekonstrukci. Florentina pro své klienty, preferující výletní cyklistiku, zajišťovala na Dunaji týdenní plavby obvykle na trase Passau – Vídeň. Právě podél Dunaje vede naučná cyklostezka, po které zákazníci podobných plavidel vyrážejí na výlety.  Hotelová loď je přitom doprovází a v koncových přístavech jim poskytuje potřebné zázemí s dostatečným komfortem.

Parametry hotelové lodi Florentina jsou 80 m délka a 9,5 m šířky. Je vybavena 54 kajutami, které jsou po kompletní rekonstrukci s celkovou kapacitou 96 lůžek. Na lodi je lodní restaurace s barem. V zimní sezóně je využívána jako botel, nicméně její hlavní činností jsou týdenní plavby po Vltavě a Labi, kombinované s fakultativními výlety do okolí navštěvovaných míst. V nabídce plaveb této hotelové lodi jsou i cyklovýlety, jelikož jsou nově vybudované cyklostezky zejména podél našich dvou největších řek. 

V Čechách je zatím podobný projekt výjimečný a tak hotelová loď Florentina zajišťuje v mimosezónním období ještě kvalitní ubytovací a restaurační služby v Praze na nábřeží Edvarda Beneše.

Problematika splavnosti Labe

Do České republiky připlouvají po Labi i další hotelová plavidla pod německou, holandskou nebo švýcarskou vlajkou, mající často Prahu jako koncový (střídací) přístav. Tato plavidla poskytují služby na vysoké úrovni a ty nejmodernější jsou v kategorii 5 hvězd

Negativum této nadstandardní plavební služby je častá proměnlivost vodního toku Labe a z toho důvodu není možné cokoli plánovat, ačkoliv jak Labe, tak i Vltava jsou zařazené do nejvýznamnější kategorie vodních cest České republiky. Jde o dopravně významné využívané vodní cesty dle §3 odst. 4 písm. b) bod1. zákona o vnitrozemské plavbě.

Obě jmenované řeky jsou v nejvýznamnější kategorii dopravních cest rovněž i podle legislativy EU (Rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 884/2004/ES, novelizovaného pod č. 661/2010/EU ze dne 7.7.2010 – jako součást transevropské dopravní sítě TEN-T). V uvedené kategorii vodních cest, jsou i podle Evropské dohody o hlavních vnitrozemských vodních cestách mezinárodního významu (AGN), jejímž signatářem je rovněž i Česká republika.