Přístaviště osobní lodní dopravy

Pro každého provozovatele plaveb, jsou přístaviště jedním z nejdůležitějších předpokladů pro vykonávání své činnosti. Pokud se přístaviště nacházejí na dopravně významných vodních cestách, podléhají mimo české legislativy i legislativě EU a mezinárodním dohodám. Využití vodní cesty upravuje zejména zákon č. 114/1995 Sb. o vnitrozemské plavbě a dále vlastní provozování přístavišť upravuje prováděcí vyhláška č. 222/1995 Sb. o vodních cestách, plavebním provozu v přístavech, společné havárii a dopravě nebezpečných věcí, jakož i odpovědností z toho vyplývajících.

Přístaviště v pražské aglomeraci

Za nejstarší přístaviště osobní lodní dopravy v pražské aglomeraci, lze považovat Rašínovo nábřeží (od r. 1878), přístaviště Kampa, přístaviště Hollar a dnešní přístaviště Na Františku. Nejstarší přístaviště je na Rašínově nábřeží, které bylo vybudováno pro odjezdy parníků, ještě před tím, než byla vystavěna nízká náplavka, tzv. podbřeží, které bylo vystavěno v rámci kanalizace Vltavy. Tato přístaviště byla původně přístavišti vorovými a vycházejí tedy z plavebních podmínek dané lokality, dostupnosti a doby kdy vznikla.

Rozvoj plavby a zlepšování plavebních podmínek na Vltavě a Labi je přímo úměrný budování a splavňování vodní cest. Tento fakt podtrhuje ta skutečnost, že paroplavba na Vltavě a Labi kulminovala ve dvacátých letech dvacátého století, kdy byly řeky již více méně kanalizovány a současně byla dobudována i solidní přístavní infrastruktura. V uvedeném časovém období (20. až 40. léta 20. století), byla využívána přístaviště od Svatojánských proudů až po Mělník s mnoha zastávkami vybavenými přístavními můstky. Zde je nutné podotknout, že zdaleka nešlo pouze o osobní paroplavbu, neboť tato přístaviště byla částečně využívána i pro remorkážování a voroplavbu.

Přístaviště na Labi

Na Labi byla četná přístaviště od státní hranice ČSR/D tedy od Hřenska až do Kolína. Později v padesátých letech, kdy chod Pražské paroplavební společnosti vykonávala Československá plavba labsko-oderská n.p.,

Přístaviště osobní lodní dopravy bývají obvykle v místech s napojením na další komunikační trasy, především s předpokladem dostupnosti na další nabídky služeb v okolí. Taková přístaviště byla budována v blízkosti turistických atraktivit, a s ohledem na plavební bezpečnost, i jejich zajištěním při velkých vodách. Primárně zde však dominovala jejich distanční a časová dostupnosti pro cestující.

V současné době dochází podél řek k budování a rozvoji cyklostezek. V souvislosti s touto činností, nabízejí provozovatelé lodní dopravy často nejrůznější výhody či doprovodné služby právě pro cyklisty. Fenomén využití hotelových lodí s cyklistikou je však stále více rozšířen v zahraničí, zejména podél Dunaje.