Bezposádkové nákladní lodě v roce 2025?

High-tech pracoviště s obřími displeji včetně obřích obrazovek zabudovaných do oken můstku – to je vize společnosti Rolls-Royce a finské výzkumné organizace VTT.

Lodní doprava je klíčová. Předpokládá se, že v budoucnosti zůstane jako jediný způsob jak přepravit zboží z jednoho konce planety na druhý.

Kapitánské můstky pro novou generaci lodí jsou výsledkem zkušeností kapitánů a členů posádky nejrůznějších lodí, od remorkérů, přes zásobovací lodě až po velká nákladní plavidla.

Hlavní částí kapitánského můstku budoucnosti je pracovní stanice Rolls-Royce OX. Stanice OX se skládají z pohodlného křesla, velkých informačních displejů a joysticků, které mají schopnost přizpůsobit se uživateli. Návrháři si dali záležet jak na technickém vybavení, tak na ergonomii a designu jednotlivých prvků. 

Nejzásadnější částí celé koncepce jsou tzv. „head-up“ displeje zabudované v oknech kapitánského můstku, ty ve spojitosti s kamerami dokáží na okna promítat počítačem generované informace a značky zasazené do reálného prostředí. Díky nim bude posádce a zejména pak kapitánovi zajištěn kompletní přehled o okolí lodě.

Tento projekt nové generace kapitánský můstků se zabývá také studií dálkového ovládání dalších lodí. A to zejména proto, že bezposádkové nákladní lodě jsou jedním ze způsobů, jak zvýšit bezpečnost a efektivitu lodní dopravy a přitom snížit nároky na energii.

Studii bezosádkových nákladních lodí Munin (Maritime Unmanned Navigation through Intelligence) financuje Evropská unie.