Dělení lodní dopravy

Vnitrozemská vodní doprava je souhrn činností, jimiž se zajišťuje přeprava osob, věcí, případně zvířat, jakož i přemísťování plavidel samých po vnitrozemských vodních cestách pro cizí potřebu.

Lodní dopravu v České republice, která je spjatá s cestovním ruchem můžeme rozdělit na několik módů:

Všechny výše uvedené módy jsou zařazeny do cestovního ruchu v České republice a přispívají k popularizaci plavby a současně obohacují služby cestovního ruchu. Osobní lodní doprava je v současné době nejvíce rozvinuta v Praze, kde se v tomto oboru pohybuje přibližně 20 samostatných právních subjektů s celkem šedesáti plavidly. Portfolio nabízených služeb není příliš rozsáhlé, neboť jde o nabídky okružních vyhlídkových plaveb pro jednotlivce i cestovní kanceláře. Obecně lze konstatovat, že se jedná převážně o hodinové plavby centrem Prahy na Helmovské zdrži, případně dvouhodinové nebo tříhodinové vyjížďky, obvykle spojené s občerstvením. Větší nabídka služeb je v oblasti linkových plaveb, kde je možné uvést trasy do ZOO a na Slapy. Většina plavebních společností, nabízí své služby pro konání kongresů a seminářů, spojených s edukativním programem a občerstvením. Vzhledem k tomu, že větší část plavidel je vybavena pro celoroční provoz, má tato skutečnost přímý dopad na marketingovou snahu fungovat mimosezóně po celý rok. 

Řeka Vltava v Praze plní dvě základní role – rekreační a hospodářskou. Ač je v dnešní době zdůrazňována spíše její úloha rekreační, je v evropských velkoměstech patrný nástup zvýšeného využití potenciálu lodní dopravy. Současné dopravní trendy dnes akcentují přechod dopravních služeb na vodu z jiných dopravních módů, s cílem odlehčit pozemní dopravu, (osobní i nákladní) v přeplněných ulicích měst. Příklad dynamického procesu dopravních alternativ je Paříž, kde byl vybudován kontejnerový terminál pro zásobování přímo ve středu města. Současně s touto urbanistickou rekonstrukcí se realizoval svoz netříděného odpadu po vodě a na řeku byla směrována dovážka stavebních materiálů. Opačným směrem byl zaveden odvoz suti a jiného stavebního odpadu, aby tak bylo sníženo dopravní zatížení ulic. Tento přístup potom výrazně přispěl (a přispívá), ke zvýšení kvality života města.

Nejtradičnějším dopravcem v Praze je Pražská paroplavební společnost a.s., poskytující mimo plaveb na objednávku, již výše uvedené linkové plavby do pražské zoologické zahrady, do Třebenic (pod Slapskou přehradu) a dvakrát ročně i do Mělníka na soutok Vltavy a Labe. 

Vnitrozemská vodní doprava je upravena zákonem č. 114/1995 Sb. o vnitrozemské plavbě "Pravidly plavebního provozu", která jsou obsažena ve vyhlášce č.344/1991 Sb. 

Vnitrozemská vodní doprava je koncesovanou živností, kdy k jejímu vydání je nutné vyjádření Ministerstva dopravy České republiky.

Historické parníky

Historické parníky patří k pražskému koloritu již tři století. Pražská paroplavební společnost jako jediná dnes provozuje historické parníky, Vltavu a Vyšehrad, které byly prohlášeny v roce 2013 kulturními památkami.

Více info

Hotelové lodě

Hotelové lodě využívají evropskou síť vodních cest k zajištění relativně specifické služby v cestovním ruchu.

Více info

Malá plavidla

V několika posledních letech se na Vltavě i Labi začínají objevovat půjčovny malých plavidel, ve kterých zatím není nabídka plavidel zdaleka na takové úrovni jako je třeba v Holadsku nebo ve Francii.

Více info

Sportovní plavba

Sportovní plavbu reprezentuje souhrn činností se kterými se setkáváme na řekách, přehradách a jezerech.

Více info

Botely v Praze

Plovoucí ubytovací zařízení jsou zajímavou alternativou pro návštěvníky Prahy. Nejstarším botelem je Albatros, postavený v roce 1969, který je umístěn na nábřeží Ludvíka Svobody.

Více info