Úvod
Kapitánské kurzy
Dárkové poukazy
Testy online
Novinky
Kontakt
Test způsobilosti online
Způsobilost C - moře
Způsobilost M - vůdce malého plavidla
Způsobilost S - plachty
Připlouváme zprava k takto označenému plovoucímu stroji. Pro bezpečnou plavbu je nutné:
nechat jej po svém pravoboku
nechat jej po svém levoboku
zastavit
Obecně platí, že s přibývající nadmořskou výškou tlak vzduchu:
stoupá
klesá
zůstává stejný
Na plavidle měříte rychlost metodou tzv. "bočního logu". Délka plavidla je 10 metrů. Naměřený čas je 5 sekund. Rychlost plavidla je:
4 uzle
2 uzle
10 uzlů
Na námořní mapě znamená znak:
ponořená skála, nebezpečná pro plavbu, s uvedenou hloubkou nad ní
ponořený kámen, plavby nad ním je bezpečná
překážka s uvedenou výškou nad hladinou
Plujete z moře do přístavu. Před sebou vidíte zelenou kuželovitou bóji. Jestliže chcete plout v plavební dráze:
musíte minout bóji na levoboku
musíte minout bóji na pravoboku
můžete míjet bóji po obou stranách
Načíst novou sadu otázek
Toto signalizační světlo nese:
volně plující převozní loď
plavidlo, na kterém je povoleno přepravovat více než 12 cestujících a nepřesahuje délku 20 m
plavidlo přepravující nebezpečné věci
Tato signalizační světla nese:
volně plující převozní loď
tlačná sestava
plavidlo přepravující nebezpečné věci
Tento plamenec nese:
plavidlo lodivodské služby
plavidlo, které má oprávnění přednostního proplutí
plavidlo, které přepravuje nebezpečné látky
Tento signální znak (tabule) znamená:
plavební dráha vede středem vodní cesty
pravobřežní přechodový signální znak
místo častých plavebních nehod (havarijní kilometr)
Pravidla o proplouvání plavebními komorami platí v celém obvodu plavební komory:
až k hlavě dělící hráze nebo dělící zdi, která odděluje plavební kanál od vodního toku
až k místu, kde končí kanalizovaný úsek a začíná regulovaný úsek sledované vodní cesty
až k místům, kde končí zařízení k vyvazování plavidel pro čekání na proplavení
Načíst novou sadu otázek
Výraz plachetnice označuje:
plavidlo, využívající plochy lodního tělesa ke zvýšení rychlosti plavby nebo k nouzovému pohonu.
jakékoli plavidlo hnané větrem
loď speciálně konstruovanou pro plavbu pomocí plachet
Stabilita pohybující se plachetnice je:
větší než stabilita plachetnice, která stojí
stejná jako stabilita plachetnice, která stojí
menší než stabilita plachetnice, která stojí
Při malé ploše laterálu plachetnice:
dobře stoupá proti větru
dobře stoupá proti větru, ale pluje ve značném náklonu
špatně stoupá proti větru a má velký snos
Při správném nastavení hlavní plachty půlí vratipeň zhruba úhel, který svírá:
podélná osa plavidla směr skutečného větru
podélná a příčná osa plavidla
podélná osa plavidla a směr zdánlivého větru
Má-li loď při jízdě proti větru dosáhnout většího stoupání, je třeba:
více vychýlit kormidlo
vypustit jezdec na otěžovém vozíku k boku
přitáhnout jezdec na otěžovém vozíku do návětří a přitáhnout kosatku
Načíst novou sadu otázek